Monday, December 1, 2008

Perdagangan 2008

Entah kenapa tak ada ilham untuk menulis, tetapi memandangkan peperiksaan Perdagangan hari Rabu nanti, saya cuba juga apa yang terdaya untuk membantu murid-murid saya yang tak henti-henti bertanyakan tips peperiksaan.

Sebenarnya persediaan yang paling ideal untuk Perdagangan ialah belajar sepanjang tahun = constant study. Banyak bab yang perlu dipelajari dan banyak topik yang patut diketahui. Namun apa yang lebih penting ialah bagaimanakah anda mengaplikasikan pengetahuan yang anda pelajari itu dalam perniagaan anda. Saya suka meminta pelajar saya membuat andaian bahawa mereka ialah peniaga yang berniaga sesuatu barang atau perkhidmatan. Sekiranya anda berbuat sedemikian, lebih senang lagi untuk anda membayangkan apa yang akan berlaku dan apa yang perlu anda lakukan sekiranya menghadapi masalah. Dalam banyak hal, dalam Perdagangan, anda banyak diperlukan untuk mengatasi masalah yang timbul dan berusaha untuk mengelakkan masalah. Itulah hakikatnya dalam perdagangan dalam alam perniagaan yang sebenar.

Untuk menghadapi peperiksaan kali ini, sila ambil perhatian kesemuya topik kerana dalam Kertas 1, hampir semua topik akan ditanya. Sekiranya anda mengabaikan mana-mana topik, anda terpaksa mengambil risiko. Orang perdagangan, dia tak akan mahukan risiko. Berdasarkan analisis soalan-soalan tahun lepas, hampir setiap topik ada sekurang-kurangnya 1 soalan. Mesti ada soalan pengiraan.

Topik yang mengadungi soalan pengiraan:

  1. Dokumen Perniagaan Dalam Negeri - mengira diskaun tunai, diskaun niaga, dan yang berkaitan dengan invpis dan nota kredit.
  2. Sewa beli - banyaran ansuran
  3. Perniagaan antarabangsa - import/eksport nyata dan tak nyata
  4. Pemilikan perniagaan - Akaun Penamat dan Kunci Kira-kira
  5. Pengiraan cukai pendapatan perseorangan
  6. Koperasi - pengiraan agihan lebihan
  7. mengira keuntungan atas pelaburan - simpanan tetap, harta tanah, saham dan unit amanah
  8. Insurans - prinsip insurans - sumbangan/subrograsi

Sila rujuk balik topik-topik berkenaan dan buat sedikit latihan pengiraan.

Ingat, ada kemungkinan soalan pengiraan akan keluar dalam Kertas 2.

Saya lebih risau akan Kertas 2. Kertas 1, jawaban telah diberikan. Anda hanya perlu pilih jawaban yang betul. Tapi anda harus berhati-hati kerana rugi sungguh kehilangan markah daripada Kertas ini.

Bagi Kertas 2, daripada analisa, kebiasaan tahun, 50-50. Soalan seimbang 50% dari Tingkatan 4 dan yang selebihnya dari Tingakat 5. Anda perlu menjawab 3 soalan daripada 5 soalan dalam Bahagian A manakala Bahagian B adalah wajib.

Soalan 1, biasanya daripada Bab 1 dan 2 Tingkatan 4. Setiap tahun pun begini. Tak tahulah kalau pada tahun ini ada perubahan. Tapi saya rasa tidak. jadi sediakan diri anda dengan mahir bab 1 dan 2 ini kerana secara logiknya bab ini iala Asas kepada Perdagangan dan Unsur Perdagangan. Kalau saya penyedia soalan, tentu saya mahu anda sekurang-kurangnya sudah mempunyai asas perdagangan dan tahu tentang apa yang anda pelajari iaitu unsur perdagangn. Saya kuat mengatakan bahawa ada soalan daripada bab-bab ini. Naluri saya mahu pelajar saya bersedia tentang pengkhususan.

Soalan 2a. Saya berat mengatakan bahawa soalan 2 akan meliputi bab 3 iaitu Perniagaan Dalam Negeri. Tajuk ini sungguh besar. Pasti ada sekurang-kurangnya satu soalan daripada bab ini. Saya sebenarnya suka meletakkan bab ini dalam soalan Bahagian B iaitu Kajian Kes kerana dapat dikaitkan dengan topik-topik lain, tapi kemungkinan juga dalam soalan 2 agak kuat. Persoalannya, topik mana?

Peringatan: Ini bukan soalan ramalan. Ini hanya panduan kepada pelajar tentang topik apa yang perlu diberi perhatian last-last minit ini. (Dengan andaian anda telah siap membuat persediaan) ataupun boleh juga digunakan kepada siapa-siapa yang tak bersedia dan tak tahu mana nak mula dan apa yang nak dibaca.

So, topik mana yang nak diberikan perhatian?

Saya cadangkan anda bacalah bab pemborong terutama fungsi pemborong dan sebab-sebab fungsi pemborong diambil alih. Bagi jenis peruncit, sila ambil perhatian terhadap perniagaan prabayar dan francais. Jangan abaikan dokumen-dokumen.

Soalan 2b.

Banyak pilihan untuk soalan ini. Tapi sebelum itu anda harus faham bahawa kebiasaannya setiap soalan ada pecahan soalan. kadang-kadang dalam satu soalan, terdapat soalan daripada tiga bab yang berbeza. Di sini, saya hanya mencadangkan bab utama bagi soalan tersebut. Saya harap anda faham.

Saya memilih bab Pemilikan Perniagaan dan sila tumpukan bahagian Perkongsian dan Syarikat Sdn Berhad. Berikan perhatian juga terhadap kemungkinan soalan-soalan perbezaan antara jenis-jenis milikan ini. Berikan perhatian dalam Perbezaan antara Syarikat Sdn Berhad dan Sykt Berhad, sebab-sebab Perkongsian lebih baik daripada Milikan Tunggal dan sebagainya.

Soalan 3a

Apakah soalan yang berbentuk aplikasi? Adakah anda perlu membuat keputusan dan menyatakan sebab-sebab keputusan itu diambil? Mungkin anda perlu membuat keputusan tentang bentuk pelaburan yang akan ada ambil berdasarkan sejumlah wang yang anda ada. Ataupun anda perlu menyatakan sebab-sebab anda membeli saham daripada syarikat-syarikat tertentu?

Soalan 3b

Apakah bentuk-bentuk perkhidmatan bank perdagangan yang dapat anda guna untuk menjalankan perniagaan anda?

Soalan 4a

Perbezaan antara kapal kerentan dan kapal kargo dan Faktor pemilihan sesuatu jenis pengangkutan

Soalan 4b.

Ciri-ciri gudang yang baik.

Soalan 5a

Pemilihan jenis promosi- sebab-sebab jenis tersebut dipilih.

Soalan 5b

Konsumerisme - membeli dengan bijak.

Bahagian B - kajian Kes

Perniagaan Antarabangsa dikaitkan dengan perniagaan dalam negeri dan pengangkutan.

Mengapa saya terlupa akan bab Inurans? Jangan abaikan bab ini. Anda patut sudah faham akan prinsip insurans dan dapat mengaplikasikannya dalam mana-mana keadaan pun.

Saya berharap dengan pengecilan skop ini, anda akan dapat membuat ulangkaji pada saat-saat akhir ini denga lebih berkesan. Tetapi perlu anda ingat dan faham bahawa ini hanya cadangan saya yang mungkin dapat membantu. Kalau soalan daripada bahagian ini keluar, saya tumpang gembira tetapi kalau tak keluar jangan salahkan saya pula. Anda harus bersedia walau apa soalan keluar sekalipun. Selamat kepada anda semua, semoga anda berjaya menjawab semua soalan. Ingat teknik menjawb soalan yang betul. kalau ada kesempatan, saya akan menuliskan teknik-teknik untuk mendapatkan markah pula. All the best to you.

No comments: